undefined

Yläkoululaisten ympäristötietoisuus ja kulutussosialisaation rooli

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Varjola, Niko; Saarinen, Arttu; Åberg, Erica

Abstrakt

Kestävien kulutustapojen edistäminen nuorten keskuudessa on yhä tärkeämpää globaalien ympäristöongelmien vuoksi. Nykyisen koulutusjärjestelmän ja median merkitys nuorten ympäristötietoisuuden muokkaamisessa on huomattava, mutta niiden vaikutusmekanismien ymmärtämisessä on edelleen puutteita. Artikkelimme tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten ympäristötietoisuuteen ennen kaikkea kulutuksen näkökulmasta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla 28 yläkoululaiselta, ja analyysi suoritettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan sosiaalinen media on merkittävä ympäristötietoisuuden lisääjä, kun taas perinteisen median vaikutus on vähäinen. Kodin vaikutus osoittautui syvälliseksi ja pitkäkestoiseksi, kun taas vertaisten vaikutus oli luonteeltaan hetkellistä ja tilannesidonnaista. Nuoret näkivät koulun tärkeänä tiedon lähteenä, mutta sen opetusrakenteita kritisoitiin. Oppilaat toivoivat enemmän dialogia ja käytännön projekteja opetukseen. Tutkimus osoittaa kulutuskasvatuksen tehostamisen tarpeen, ja korostaa sosiaalisen median sekä koulun yhteistyön merkitystä. Lisäksi havaittiin, että luontosuhteella oli merkittävä rooli nuorten ympäristötietoisuuden ja kestävän kuluttamisen ymmärtämisessä. Tutkimus täydentää aiempaa kirjallisuutta tuomalla esiin uusia näkökulmia kodin ja vertaisten vaikutusmekanismeista nuorten kestävään kuluttamiseen.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Åbo universitet

Saarinen Arttu

Åberg Erica

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

19

Nummer

1-2

Sidor

5-34

Publikationsforum

62349

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Företagsekonomi; Miljövetenskap; Sociologi

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.54333/kulutustutkimus.147693

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja