Perheiden moninaiset tilanteet lasten ja nuorten hyvinvoinnin taustalla
Publiceringsår
2025
Upphovspersoner
Salo, Anne-Elina; Sorkkila, Matilda; Upadyaya, Katja; Aunola, Kaisa
Abstrakt
Perheillä sekä kasvatuksen ja koulutuksen ammattilaisilla on arvokas yhteinen tehtävä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Perheiden rooli osana koulutuksen ekosysteemiä jää kuitenkin usein varjoon, tai jopa piiloon, niin koulujen arjessa, opettajien koulutuksessa kuin koulutuksen kehittämisessä. Ymmärrys perheistä on keskeistä, jotta voidaan luoda kokonaisvaltaisempaa kuvaa lasten hyvinvoinnista, oppimisesta ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarvitsemme ratkaisuja perheiden osallisuuden vahvistamiseksi, lapsen oppimista ja hyvinvointia tukevan kasvatuskumppanuuden rakentamiseksi sekä eriarvoisuuden torjumiseksi koulutuksen kentällä. Perheiden hyvinvointi, ja toisaalta myös pahoinvointi, heijastuvat lapsiin. Resilientin koulun rakentamiseksi on keskeistä, että perheiden moninaiset tilanteet osataan huomioida. Tämän luvun tavoitteena on lisätä ymmärrystä perheiden kuormitus- ja voimavaratekijöistä. Kasaantuessaan kuormitustekijät voivat johtaa haavoittaviin tilanteisiin. Resilienssi ja siihen liittyvät voimavarat auttavat vahvistamaan perheiden hyvinvointia niin kriisitilanteissa kuin arjen vaatimusten ristiaallokossa. Esittelemme ensin vanhempien hyvinvoinnin ja voimavarojen näkökulmasta keskeisiä tekijöitä, jotka heijastuvat herkästi myös lasten ja nuorten hyvinvointiin. Erilaiset kriisit horjuttavat herkimmin jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevien perheiden ja lasten hyvinvointia. Avaamme tätä koskevaa tutkimusta koronapandemian ajalta perheiden hyvinvointiin, voimavaroihin ja kuormitukseen liittyen. Lopuksi esitämme suosituksia perheiden hyvinvoinnin ja resilienssin vahvistamiseksi.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Åbo universitet
Salo Anne-Elina
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Förläggare
Sidor
18-43
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Psykologi; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja