Do SETA Interventions Change Security Behavior? : A Literature Review
Publiceringsår
2023
Upphovspersoner
Nwachukwu Uchechukwu Justin, Vidgren Jiri, Niemimaa Marko Ilmari, Järveläinen Jonna
Abstrakt
Information security education, training, and awareness (SETA) are approaches to changing end-users’ security behavior. Research into SETA has conducted interventions to study the effects of SETA on security behavior. However, we lack aggregated knowledge on ‘how do SETA interventions influence security behavior?’. This study reviews 21 empirical SETA intervention studies published across the top IS journals. The theoretical findings show that the research has extended Protection Motivation Theory by (1) enhancements to fear appeals; (2) drawing attention to relevance; (3) incorporating temporality; (4) and shifting from intentions to behavior. In terms of behavior, the SETA interventions have targeted (1) information security policy compliance behavior; and (2) information protection behavior. We argue that while these studies have provided insights into security intentions and behavior, knowledge on designing effective SETA training has remained primarily anecdotal. We contribute (1) by pointing out gaps in the knowledge; and (2) by proposing tentative design recommendations.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Konferens
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A4 Artikel i en konferenspublikationPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Proceedings of the 56th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2023)
Förläggare
Sidor
6300-6309
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap; Företagsekonomi
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenta staterna (USA)
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja