Split-Screen : Videogame History through Local Multiplayer Design
Publiceringsår
2021
Upphovspersoner
Karhulahti, Veli-Matti; Grabarczyk, Pawel
Abstrakt
By looking at videogame production through a two-vector model of design—a practice determined by the interplay between economic and technological evolution—we argue that shared screen play, as both collaboration and competition, originally functioned as a desirable pattern in videogame design, but has since become problematic due to industry transformations. This is introduced as an example of what we call design vestigiality: momentary loss of a design pattern's contextual function due to techno-economical evolution.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Åbo universitet
Karhulahti Veli-Matti
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Journal
Förläggare
Volym
37
Nummer
2
Sidor
32-44
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
3
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Filosofi; Historia och arkeologi; Övriga humanistiska vetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenta staterna (USA)
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1162/desi_a_00634
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja