undefined

Split-Screen : Videogame History through Local Multiplayer Design

Publiceringsår

2021

Upphovspersoner

Karhulahti, Veli-Matti; Grabarczyk, Pawel

Abstrakt

By looking at videogame production through a two-vector model of design—a practice determined by the interplay between economic and technological evolution—we argue that shared screen play, as both collaboration and competition, originally functioned as a desirable pattern in videogame design, but has since become problematic due to industry transformations. This is introduced as an example of what we call design vestigiality: momentary loss of a design pattern's contextual function due to techno-economical evolution.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Karhulahti Veli-Matti Orcid -palvelun logo

Åbo universitet

Karhulahti Veli-Matti

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

MIT Press

Volym

37

Nummer

2

Sidor

32-44

Publikationsforum

54599

Publikationsforumsnivå

3

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Filosofi; Historia och arkeologi; Övriga humanistiska vetenskaper

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1162/desi_a_00634

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja