undefined

Home Literacy Environment and Reading Acquisition in Finland

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Silinskas, Gintautas; Davolyte, Justina

Abstrakt

This chapter reviews the findings of research on the associations between home literacy environment (HLE) and literacy development in Finland. Findings from longitudinal data including children transitioning from kindergarten to Grade 1 in the general population were examined. The findings of existing studies (1) support the premises of the home literacy model developed by Sénéchal and LeFevre [Child Development 73:445–460, 2002; Child Development 85:1552–1568, 2014], (2) shed light on the transactional processes between an HLE and children’s literacy development before and during grade school, (3) expand on the role of parental beliefs and child’s motivation within the home literacy model, and (4) provide evidence on the differential role of parent and child gender in HLE research. Practical implications of the findings are discussed.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Silinskas Gintautas Orcid -palvelun logo

Davolyte Justina

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Journal/Serie

Literacy Studies

Förläggare

Springer

Sidor

157-172

Publikationsforum

5952

Publikationsforumsnivå

2

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Psykologi; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Schweiz

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1007/978-3-031-87124-5_10

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja