Home Literacy Environment and Reading Acquisition in Finland
Publiceringsår
2025
Upphovspersoner
Silinskas, Gintautas; Davolyte, Justina
Abstrakt
This chapter reviews the findings of research on the associations between home literacy environment (HLE) and literacy development in Finland. Findings from longitudinal data including children transitioning from kindergarten to Grade 1 in the general population were examined. The findings of existing studies (1) support the premises of the home literacy model developed by Sénéchal and LeFevre [Child Development 73:445–460, 2002; Child Development 85:1552–1568, 2014], (2) shed light on the transactional processes between an HLE and children’s literacy development before and during grade school, (3) expand on the role of parental beliefs and child’s motivation within the home literacy model, and (4) provide evidence on the differential role of parent and child gender in HLE research. Practical implications of the findings are discussed.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Journal/Serie
Moderpublikationens namn
Home Literacy Environment and Literacy Acquisition : Evidence from Different Languages and Contexts
Förläggare
Sidor
157-172
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
2
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Psykologi; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Schweiz
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1007/978-3-031-87124-5_10
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja