undefined

Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Vataja, Pia; Westerholm, Jari; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Aro, Mikko; Kronberg, Nea; Salmi, Paula

Abstrakt

The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3. The results showed that the development of reading skills in language groups was similar. The SEM models were similar across both language groups. Decoding speed and rapid automatized naming (RAN) in Grade 1 predicted Decoding speed in Grade 3, and Decoding speed predicted Reading efficiency across both groups. The results underline the similarity in the developmental trajectories of reading skills despite group differences. The results suggest that the school system may help reduce differences in children’s reading development related to language background. However, group differences still persist in Grade 3.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Lerkkanen Marja-Kristiina Orcid -palvelun logo

Aro Mikko Orcid -palvelun logo

Kronberg Nea

Vataja Pia

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Routledge

Volym

Early online

Publikationsforum

66782

Publikationsforumsnivå

2

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik; Språkvetenskaper

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenade kungariket

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1080/00313831.2025.2506375

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja