Heikko lukutaito : riski tulevaisuudelle
Publiceringsår
2025
Upphovspersoner
Salminen, Timo; Rautopuro, Juhani; Niilo-Rämä, Mikko
Abstrakt
Kansallisten ja kansainvälisten vertailevien oppimistulosten arviointien perusteella suomalaisten koululaisten lukutaidon osaaminen on heikentynyt merkittävästi. Esimerkiksi viimeisimmän kansainvälisen lasten PIRLS-lukutaitotutkimuksen 2021 (Leino ym., 2023) mukaan tyydyttävän lukutaidon alapuolelle jäi 16 prosenttia suomalaisista neljäsluokkalaisista. Näiden heikkojen lukijoiden osuus on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. He ovat vaarassa jäädä vaille riittävää lukutaitoa, joka on ratkaisevan tärkeää heidän oppimismenestykselleen seuraavina kouluvuosina. Tiedämme myös, että koronapandemian vaikutukset sekä oppimiseen että hyvinvointiin ovat olleet enimmäkseen kielteisiä - puhutaan oppimisen ja hyvinvoinnin vajeista. Näin ollen on syytä tarkastella tekijöitä, jotka ennustavat heikon lukutaidon riskiä, jotta voisimme löytää keinoja vaikuttaa näihin tekijöihin ja siten lisätä riskilasten resilienssiä sekä kykyä pärjätä koulussa ja myöhemmin elämässä. Tässä luvussa tarkastelemme PIRLS-aineistoja vuosilta 2011-2021 ja kuvaamme, miten neljäsluokkalaisten hyvinvointi koulussa on muuttunut ja miten oppilaiden sosioekonominen tausta sekä hyvinvointitekijät ennustavat heikon lukutaidon riskiä. Oppilaiden hyvinvointia tarkastelemme muun muassa kouluyhteisöön kuulumisen, kiusaamisen kokemusten ja koulupoissaolojen kautta.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Förläggare
Sidor
112-133
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja