undefined

Heikko lukutaito : riski tulevaisuudelle

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Salminen, Timo; Rautopuro, Juhani; Niilo-Rämä, Mikko

Abstrakt

Kansallisten ja kansainvälisten vertailevien oppimistulosten arviointien perusteella suomalaisten koululaisten lukutaidon osaaminen on heikentynyt merkittävästi. Esimerkiksi viimeisimmän kansainvälisen lasten PIRLS-lukutaitotutkimuksen 2021 (Leino ym., 2023) mukaan tyydyttävän lukutaidon alapuolelle jäi 16 prosenttia suomalaisista neljäsluokkalaisista. Näiden heikkojen lukijoiden osuus on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. He ovat vaarassa jäädä vaille riittävää lukutaitoa, joka on ratkaisevan tärkeää heidän oppimismenestykselleen seuraavina kouluvuosina. Tiedämme myös, että koronapandemian vaikutukset sekä oppimiseen että hyvinvointiin ovat olleet enimmäkseen kielteisiä - puhutaan oppimisen ja hyvinvoinnin vajeista. Näin ollen on syytä tarkastella tekijöitä, jotka ennustavat heikon lukutaidon riskiä, jotta voisimme löytää keinoja vaikuttaa näihin tekijöihin ja siten lisätä riskilasten resilienssiä sekä kykyä pärjätä koulussa ja myöhemmin elämässä. Tässä luvussa tarkastelemme PIRLS-aineistoja vuosilta 2011-2021 ja kuvaamme, miten neljäsluokkalaisten hyvinvointi koulussa on muuttunut ja miten oppilaiden sosioekonominen tausta sekä hyvinvointitekijät ennustavat heikon lukutaidon riskiä. Oppilaiden hyvinvointia tarkastelemme muun muassa kouluyhteisöön kuulumisen, kiusaamisen kokemusten ja koulupoissaolojen kautta.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Rautopuro Juhani

Niilo-Rämä Mikko Orcid -palvelun logo

Salminen Timo Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Moderpublikationens namn

Koulun resilienssi

Sidor

112-133

Publikationsforum

7096

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja