Kun aivovamma ei näy ulospäin : lievän traumaattisen aivovamman vaikutukset koulunkäyntiin
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Hytönen, Anne; Kekkonen, Karoliina; Matilainen, Johanna; Alho, Iina
Abstrakt
Tämän katsausartikkelin tarkoituksena on kuvata mitä tieteellisten tutkimusten perusteella tiedetään peruskouluikäisten lasten lievän traumaattisen aivovamman vaikutuksista koulunkäyntiin ja miten oppilasta voidaan koulussa tukea. Lievien aivovammojen osalta toipumisennuste on hyvä: noin 80 % toipuu ennalleen kolmen kuukauden sisällä, osa voi olla oireettomia päivien tai viikon kuluttua. Ensimmäisten viikkojen sisällä voi ilmetä päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta ja väsymystä sekä muutoksia oppimis- ja toimintakyvyssä. Muutaman kuukauden jälkeen yhä ilmeneviä oireita kutsutaan jälkioireeksi. Näistä yleisimpiä ovat muutokset vireystilassa, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa, muistissa sekä tunteiden- ja käyttäytymisen säätelyssä. Pienellä osalla jälkioireet saattavat pitkittyä, osalla oirekuva voi tulla näkyvämmäksi vasta vuosien kuluttua keskushermoston kypsymisen myötä. Lievä aivovamma tai siihen johtava tapaturma voi olla psyykkisesti traumaattinen kokemus, ja voi lisätä riskiä mielenterveyshäiriöille. Koska lievissä aivovammoissa muuttunut oppimis- tai toimintakyky ei yleensä näy ulospäin, saattaa oppilas tulla väärinymmärretyksi ja jäädä vaille tarvitsemaansa tukea. Jälkioireet sekä psyykkinen oireilu voivat yksin tai yhdessä heijastua oppilaan koulunkäyntiin ja tällöin koulussa on hyvä ottaa käyttöön ainakin väliaikaisia tukitoimia, jotka voidaan suunnitella yhteistyössä kodin, koulun ja terveydenhuollon välillä. Suomessa ei ole juuri tehty tutkimusta lievän aivovamman saaneiden lasten koulunkäynnin tukemisesta, eikä aivovammojen Käypä hoito -suosituksessa oteta kantaa alle 16-vuotiaiden hoito- ja kuntoutussuositukseen. Tämän vuoksi lisätutkimus ja yhtenäiset linjaukset lasten koulunkäynnin tukemisesta lievissä aivovammoissa on tarpeen.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Alho Iina
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En översiktsartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A2 Översiktsartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Förläggare
Volym
34
Nummer
4
Sidor
14-27
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Öppen tillgång till publikationskanalen
Fördröjd öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Psykologi; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja