Liikunnanopettajien ammatillinen identiteettioppiminen
Publiceringsår
2025
Upphovspersoner
Virta, Jukka
Abstrakt
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanopettajien ammatillista identiteettioppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää liikunnanopettajien ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisiä yhteyksiä sekä ammatillisen identiteetin jännitteiden merkitystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Tarkemmat tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia erilaisia polkuja liikunnanopettajien ammatillisessa identiteettioppimisessa on tunnistettavissa? 2) Millaisia ammatillista identiteettiä koskevia jännitteitä voidaan tunnistaa ja mikä on niiden merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa? Tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta ja osatutkimusten tuloksista tehdystä teorialähtöisestä laadullisesta meta-analyysistä (Timulak 2009). Meta-analyysissä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä ammatillisen identiteettioppimisen viitekehystä (Beijaard, Koopman & Schellings 2023). Tutkimushaastatteluihin osallistui yhteensä 24 liikunnanopettajaa (20 opettajaopiskelijaa, 4 opettajaa). Meta-analyysissä tunnistettiin viisi ammatillisen identiteettioppimisen polkua: 1) ammatillisen identiteettityön, 2) ammatillisen oppimisen, 3) ammatillisen identiteetin ja oppimisen vuorovaikutteisen vahvistumisen, 4) ammatillisen identiteettioppimisen syklisyyden ja 5) ammatillisen identiteettioppimisen torjumisen polut. Lisäksi havaittiin kolme jännitettä, jotka syntyivät opettajaidentiteetin seuraavien puolien välille: 1) millainen opettaja olen - millainen opettaja haluan olla, 2) millainen opettaja olen - millainen opettaja kuvittelen olevani, 3) millainen opettaja olen - millainen opettaja minun tulisi olla. Tulokset lisäävät ymmärrystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessista ja vahvistavat käsitystä ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisestä läheisestä yhteydestä. Opettajien senhetkisellä ammatillisella identiteetillä ja sen kehityssuunnalla oli merkittävä rooli ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Jännitteillä oli myös keskeinen merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa: ne toisaalta edistivät, toisaalta estivät ammatillisen identiteettioppimisen prosessia. Opettajankoulutuksen olisi tärkeä tunnistaa opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen eri vaiheita, sallia ja kannustaa opiskelijoiden toimijuutta sekä tarjota mahdollisuuksia ja tukea ammatillisen identiteettioppimisen pohdinnoille opettajaopintojen eri vaiheissa.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Virta Jukka
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Vetenskaplig
UKM:s publikationstyp
G5 Artikelavhandling
Publikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Gymnastik- och idrottsvetenskap; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja