Korkeakoulutaustaiset maahanmuuttaneet koulutuspolulla Suomessa : neksusanalyysi tekstitoiminnasta, kielellisistä resursseista ja osallisuuden mahdollisuuksista
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Leskinen, Kirsi
Abstrakt
Tämä väitöskirja käsittelee korkeakoulutaustaisten maahanmuuttaneiden osallistumista suomalaisen korkeakoulun tekstitoimintaan ja heidän kielellisten resurssiensa kehittymistä. Tutkimus valottaa maahanmuuttaneiden toimijuuden rakentumista sekä osallisuuden mahdollisuuksia korkeakoulukontekstissa ja laajemmin koulutus- ja työelämäpolulla. Tutkimuksen osallistujat opiskelivat siltavaiheen koulutuksessa, jossa opiskeltiin suomen kieltä sekä alakohtaisia sisältöopintoja. Yhtenä opettajista keräsin tutkimustani varten monenlaista aineistoa koulutuksen aikana, minkä lisäksi haastattelin kolmea avainosallistujaa myös sen jälkeen. Tutkimuksen teoreettis-metodologinen viitekehys on neksusanalyysi. Teoreettisesti tukeudutaan myös käyttöpohjaisiin näkökulmiin kielenoppimisesta, sosiokulttuuriseen tekstitaitotutkimukseen ja dialogiseen kielikäsitykseen, joista tutkimuksessa hahmotellaan synteesiä. Pitkittäinen, etnografisella otteella kerätty aineisto on analysoitu monimenetelmäisesti soveltaen neksusanalyysin sisällä esimerkiksi narratiivista analyysiä. Tutkimuksen perusteella yksilön toimijuus korkeakoulun tekstien äärellä riippuu siitä, millä tavalla hänen henkilöhistoriansa ja taitonsa (esim. kielitaito, käsitykset) kohtaavat sen kanssa, mitä tilanteessa vaaditaan toimintaan osallistumiseksi (esim. tekstikäytänteen normit) ja millaisia ulkoisia resursseja on tarjolla (esim. muiden tuki, materiaalit). Toimijuutta tukivat esimerkiksi yksilön tekstistrategiat sekä mahdollisuudet käyttää eri kieliä joustavasti ja hyödyntää ulkoisia resursseja. Vastaavasti toimijuutta ja osallisuuden mahdollisuuksia rajoittivat yksikielisyyden ideologiaa heijastavat käytänteet ja se, että tekstikäytänteitä ei selitetty monikielisille opiskelijoille tarpeeksi. Osallistujien tekstitaitojen ja kielellisten resurssien eli suomen kielen osaamisen ja käytön havaittiin kehittyvän vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, ja prosessi osoittautui dynaamiseksi ja epälineaariseksi. Tutkimus antaa moniulotteisen kuvan korkeakoulutaustaisten maahanmuuttaneiden potentiaalista, joka pitäisi huomioida paremmin koulutus- ja työelämäkonteksteissa. Tulosten valossa korkeakoulutuksen vallitsevia käytänteitä tulee tarkastella kriittisesti ja kehittää: tarvitaan lisää kielitietoista korkeakoulupedagogiikkaa sekä yksilöllistä tukea.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Vetenskaplig
UKM:s publikationstyp
G5 Artikelavhandling
Publikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Språkvetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja