undefined

A design for neural network model of continuous reading

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Hautala, Jarkko; Saarela, Mirka; Loberg, Otto; Kärkkäinen, Tommi

Abstrakt

Cognition and learning are exceedingly modeled as an associative activity of connectionist neural networks. However, only a few such models exist for continuous reading, which involves the delicate coordination of word recognition and eye movements. Moreover, these models are limited to only orthographic level of word processing with predetermined lexicons. Here, we present a conceptual design of a developmentally plausible neural network model of reading designed to simulate word learning, parafoveal preview activation of words, their later foveal word recognition including phonological decoding, and forward saccade length as a control mechanism for intake of new textual information. We will discuss the theoretical advancements of the design and avenues for future developments.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Saarela Mirka Orcid -palvelun logo

Kärkkäinen Tommi Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Elsevier

Volym

88

Artikelnummer

101284

Publikationsforum

53706

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Nederländerna

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1016/j.cogsys.2024.101284

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja