undefined

Diggaa mun digimatkaa : Digga min digiresa : digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämisessä

Publiceringsår

2018

Upphovspersoner

Smeds, Kati; Purola, Karoliina; Alanko, Maria; Kankaanranta, Marja; Rasimus, Ulla; Kajan, Heidi; Kumpulainen, Kristiina; Ouakrim-Soivio, Najat

Abstrakt

Tämä hankeraportti on rakennettu erilaisten näkökulmien varaan. Helsingin yliopiston artikkelia lukuun ottamatta jokainen toimija on kertonut hankkeesta ja sen työskentelystä omasta näkökulmastaan kuvaten sekä tekemäänsä kehittämistyötä että kehittämisen tuloksia. Raportin rakenne poikkeaa siis hieman totutusta, mutta mahdollistaa lukijalle häntä itseään kiinnostavien näkökulmien löytämisen nopeasti. Hankekoordinaattori, KM Kati Smedsin kirjoittamassa raportin ensimmäisessä luvussa kuvataan hankkeen teoreettista viitekehystä, hankesuunnittelua ja käytännön toteutusta. Toisessa luvussa esitellään hankkeen tärkein tuotos eli digitaalisen portfolion pedagoginen malli. Luvun ovat kirjoittaneet KM, väitöskirjatutkija (HY) Karoliina Purola, hankekoordinaattori Kati Smeds ja tutkimusavustaja, KK Maria Alanko sekä professori Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan ja Koulutuksen tutkimuksen laitokselta. Kolmannessa luvussa käännetään katse henkilöstön kokemuksiin, taitoihin ja valmiuksiin digitaalisen portfolion kehittämis- ja käyttöönottovaiheissa. Artikkeli perustuu Jyväskylän yliopiston tekemään tutkimusperustaiseen kehittämistyöhön hankkeessa, Kehittämistyöstä julkaistaan vertaisarvioitu artikkeli vuoden 2019 aikana. Luvun ovat kirjoittaneet tutkimusavustaja, KK Maria Alanko ja professori, KT Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan ja Koulutuksen tutkimuksen laitokselta. Luvussa neljä perehdytään hankkeen puitteissa järjestettyyn pedagogisen johtamisen valmennukseen ja tuloksiin. Valmennus oli suunnattu hankekuntien esimiehille ja hanketyöhön osallistuneille lastentarhanopettajille tukemaan hankkeessa tehtävää kehittämistyötä ja sen vakiinnuttamista. Luvun ovat kirjoittaneet hankekoordinaattori Kati Smeds ja PRO Koulutus ja Konsultointi Oy:n kouluttaja, KM Ulla Rasimus. Väitöskirjatutkija Karoliina Purolan ja hankekoordinaattori Kati Smedsin kirjoittamassa viidennessä luvussa kuvataan kuinka vanhemmat olivat mukana hankkeen kehittämistyössä ja millaisia osallisuuskokemuksia vanhemmilla on ollut sekä perinteisestä kasvun kansiosta että uudesta digitaalisesta portfoliosta. Kuudennessa luvussa kuvataan millaista tukea hankepäiväkotien henkilöstölle räätälöitiin digitaalisten portfolioiden käyttöönottovaiheessa syksyllä 2018. Luvusta vastaavat hankekoordinaattori Kati Smeds ja tvt-tukihenkilö Heidi Kajan Keravan Kasvosta. Loppuraporttimme seitsemännessä luvussa tutkijatohtori Najat Ouakrim-Soivio ja professori Kristiina Kumpulainen Playful Learning Centeristä (Helsingin yliopisto) selvittävät tekemänsä tutkimuksen pohjalta millaisina portfolioiden sisällöt näyttäytyvät hankkeen käyttöönottovaiheessa. Varsinainen tutkimusartikkeli julkaistaan vertaisarvioidussa lehdessä vuonna 2019. Viimeisessä luvussa (8) hankekoordinaattori Kati Smeds vetää yhteen erilaisia ja eri toimijoiden näkökulmia kehittämistyön arjen kokemusten ja hankkeen tavoitteiden valossa.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Alanko Maria Orcid -palvelun logo

Kankaanranta Marja

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Facklig

UKM:s publikationstyp

D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Kirkkonummen kunta

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Ja

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja