undefined

Utilizing classical programming principles in the Intel Quantum SDK : implementation of quantum lattice Boltzmann method

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Shinde, Tejas; Budinski, Ljubomir; Niemimäki, Ossi; Lahtinen, Valtteri; Liebelt, Helena; Li, Rui

Abstrakt

We explore the use of classical programming techniques in implementing the quantum lattice Boltzmann method in the Intel Quantum SDK – a software tool for quantum circuit creation and execution on Intel quantum hardware. As hardware access is limited, we use the state vector simulator provided by the SDK. The novelty of this work lies in leveraging classical techniques for the implementation of quantum algorithms. We emphasize the refinement of algorithm implementation and devise strategies to enhance quantum circuits for better control over problem variables. To this end, we adopt classical principles such as modularization, which allows for systematic and controlled execution of complex algorithms. Furthermore, we discuss how the same implementation could be expanded from state vector simulations to execution on quantum hardware with minor adjustments in these configurations.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

ACM

Volym

6

Nummer

1

Artikelnummer

9

Publikationsforum

89847

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Ja

DOI

10.1145/3678185

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja