Urasiirtymä keski-iässä : koulutushakupäätöksen ja lähihoitaja-ammatinvalinnan merkitys ja rakentuminen keski-ikäisten lähihoitajakoulutukseen hakeneiden tarinoissa
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Taskinen, Helena
Abstrakt
Tutkimukseni tehtävänä on selvittää aikuisten urasiirtymien elämänkerrallista merkitystä ja rakentumista. Elämänkerrallis-kerronnallisen tutkimukseni kohteena oli keski-ikäisten reflektiivisesti rakentamat urateemaiset elämäntarinat. Tarkastelen tutkimuksessani uraa toisaalta yksilön sisäisenä, subjektiivisena kokemuksena, toisaalta yksilöllisenä käsikirjoituksena, jota kirjoitamme suunnitelmallisesti ja ennakoiden, mutta myös jälkeenpäin reflektoiden elämämme tapahtumia ja ratkaisuja. Tutkimusaineisto sisältää 14 kerronnallista haastattelua. Sekä aineiston analyysitavat että tulosten raportointi ovat kerronnallisia. Tutkimukseen osallistuneiden urateemaiset elämäntarinat olivat yksilöllisiä, monikerroksisia ja dynaamisia kertomuksia koulutushakuun ja lähihoitaja-ammatinvalintaan johtaneista tekijöistä sekä hakupäätöksen rakentumisesta ja merkityksestä kertojien elämässä. Kuvaan tuloksissa urasiirtymän elämänkerrallista merkitystä muodostamani viiden tarinatyypin kautta. Urasiirtymän rakentumisen kuvauksessa tarkastelen identiteetin ja toimijuuden yhteen kietoutuneita ja dynaamisia kehitysprosesseja. Tarinatyypit sekä identiteetin ja toimijuuden kehitysprosessit muodostavat kerronnallisessa tutkimusaineistossani jatkumon. Aidon minuuden selkiytyminen -tarinatyypissä kertojien identiteetin ja toimijuuden kehitysprosessi näyttäytyi vahvistumisena, Merkityksellisyyden löytäminen -tarinatyypissä uudistumisena, Pätevyyden hakeminen -tarinatyypissä sopeutumisena, Välttämättömän valinnan tekeminen -tarinatyypissä selviytymisenä ja Uraperinnön jatkaminen -tarinatyypissä urautuneena. Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio liittyy aikuisena ammatilliseen koulutukseen hakeneiden koulutushakupäätösten moninaisten merkitysten ja rakentumisen tapojen tunnistamiseen, ymmärtämiseen ja hyväksymiseen. Tämän ymmärryksen pohjalta on mahdollisuus tunnistaa aikuisten ohjauksen ja uraohjauksen tarpeita ja pyrkiä vastaamaan niihin ennen koulutushakua, koulutuksen aikana ja siirryttäessä työelämään. Tulosten perusteella elinikäisen uraohjauksen palvelujärjestelmää tulee kehittää vastaamaan paremmin aikuisten ohjauksen ja uraohjauksen tarpeita.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Taskinen Helena
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Vetenskaplig
UKM:s publikationstyp
G4 Monografiavhandling
Publikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja