Valteri yhdenvertaisen kasvatuksen edistäjänä
Publiceringsår
2023
Upphovspersoner
Vetoniemi, Jukka; Palmu, Iines
Abstrakt
Koulutuksen yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus on jatkuvasti tärkeä puheenaihe. Inkluusio tuli suomalaiseen koulutuspoliittiseen keskusteluun jo 1990-luvulla. Siitä asti erityisopetuksen ja erityisen tuen palveluiden kehittämisen yhtenä lähtökohtana on ollut kaikkien oppilaiden oikeus oppia ja kasvaa yhdessä ikätovereidensa kanssa. Erityisen tuen palveluiden tarjoajat eivät voi rakentaa inkluusiota yksin, vaan muutos edellyttää koko koulutuskentän yhteistä pohdintaa, toimivia rakenteita ja uutta ajattelua oppimisen ja kasvun tuen käytänteiden kehittämiseksi. Tässä luvussa tarkastelemme, miten inkluusiodiskurssi näkyy Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ja Valteri-koulun toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa ja mitä muutoksia inkluusio on tuonut Valterin rakenteisiin ja käytänteisiin sekä kunnille tarjottaviin palveluihin. Lisäksi esittelemme toimenpiteitä, joilla Valteri voi vaikuttaa inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämiseen kunnissa sekä omassa toiminnassaan.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Palmu Iines
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Journal
Moderpublikationens namn
Oppimisen tuen matkalla : Valtion erityiskouluista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriksi
Förläggare
Sidor
231-252
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja