Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective
Publiceringsår
2023
Upphovspersoner
Brown, Kara D.; Laihonen, Petteri
Abstrakt
This article interrogates the meaning of marginalisation by comparing two non-dominant language communities in Europe, and in particular their language education and teachers. An interdisciplinary exploration of the marginalisation leads the authors to identify key aspects and expressions of the concept. The authors illuminate these broad expressions of marginalisation in both the case of the Moldavian Csángó in Romania and the Võro in Estonia. The article foregrounds the contours and expressions of the marginalisation of language education through a thematic, comparative view of qualitative data, particularly focused on teachers. In both cases, expressions of marginalisation intersect powerfully to endanger instruction in the language and the place of the language in schools. The compounded experience of these various expressions contributes to a persistence in marginalisation over time. Despite the fragility and uncertainty resulting from this marginalisation, the margins can also serve as sites of possibility for language revitalisation and survival.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Förläggare
Volym
Early online
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Språkvetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenade kungariket
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1080/03057925.2023.2234281
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja