Family relations : Emotional overload
Publiceringsår
2022
Upphovspersoner
Räisä, Tiina
Abstrakt
This chapter explores the process of mediatisation with an institutional and bottom-up approach to mediated family communication. For this empirical study two sets of data were collected with the messaging application WhatsApp among six Finnish families, including parents and children. When the data were analysed using grounded theory, four categories of family communication emerged: those of the practical family, the dispersed family, the entertainment-oriented family and the loving family. In my discussion of the specific features of contemporary, mediated family communication, I propose the concept of digital family talk, that is an internalised way of interacting observed in families when they use media and especially private chats for their everyday conversation. The mediatised family is found to be a highly contradictory construct that is adapting its practices to a prevailing, emotional media logic. Such a dependency is making the smallest unit in society, the family quite vulnerable to the dominance and the constantly shifting prerequisites of media. Mediatisation is a transformative process that may even be levelling out the differences and increasing the similarities between families around the world.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Räisä Tiina
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Förläggare
Sidor
151-167
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
3
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Delvis öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Publiceringsavgift för öppen tillgång €
1450
Betalningsår för den öppen tillgång publiceringsavgiften
2022
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Medie- och kommunikationsvetenskap
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenade kungariket
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.4324/9781003254287-13
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja