Girls’ portrayals in fast fashion advertisements

Girls’ portrayals in fast fashion advertisements

Publiceringsår

2022

Upphovspersoner

Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Sjöberg, Johanna

Abstrakt

This study analyses the visual construction of girls and notions surrounding young femininities articulated by 15 contemporary advertisements of Nordic fast fashion companies, available on their public Facebook pages in Finland. A visual discourse analysis identifies some blatantly stereotypical and a few complex visual constructions of girls as heterosexual, caring, innocent, sexy posers, active self-presenters and self-surveyors, carefree and environmental activists. The implications of our findings, particularly in shaping societal notions surrounding girls, are discussed. The study contributes primarily to the research field of visual commercial representation of girls by unpacking how their complex portrayals can create an equivocation that eventually resurrects stereotypes surrounding young femininities. It advances studies on Nordic consumer culture by highlighting that girls’ portrayals by Nordic companies may not clearly reflect the values of state feminism. The study can benefit marketers by sensitising them to how the complex visual representations of girls may (re)produce stereotypes.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Srivastava Sonali Orcid -palvelun logo

Wilska Terhi-Anna Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Routledge

Volym

25

Nummer

6

Sidor

501-524

Publikationsforum

54054

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Medie- och kommunikationsvetenskap; Sociologi

Publiceringsland

Förenade kungariket

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1080/10253866.2022.2067149

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja

Girls’ portrayals in fast fashion advertisements - Forskning.fi