Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena
Publiceringsår
2021
Upphovspersoner
Vlasov, Janniina; Siippainen, Anna; Salminen, Jenni; Harkoma, Sivi
Abstrakt
Tässä artikkelissa tarkastellaan lapsiryhmissä tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitelmallista, tavoitteellista ja kehittävää arviointia. Kehittävällä arvioinnilla pyritään edistämään varhaiskasvatuksen arviointikulttuuria, jossa henkilöstöllä on keskeinen rooli pedagogiikan toteutumisen arvioinnissa. Onnistuneessa arviointikulttuurissa arviointi nivoutuu mahdollisimman luontevaksi osaksi arkipäivän työtapoja ja lapsiryhmän käytäntöjä. Lapsiryhmissä toteutettavan laatutyön keskiössä ovat henkilöstön omat ajatukset ja pohdinta siitä, millaista toimintaa pidetään tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena. Varhaiskasvatuksen tiimillä, joka kykenee kriittisesti ja rehellisesti arvioimaan vallitsevia työtapojaan, on mahdollisuuksia myös muuttaa ja kehittää toimintaansa. Arvioinnissa keskeistä on se, että omien, jo käytössä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen pohtimisen lisäksi katse suunnataan tulevaan. Artikkelissa kuvataan lapsiryhmissä toteutettavaa itsearviointiprosessia ja valotetaan esimerkkien kautta sitä, kuinka arvioinnin äärelle virittäytyminen lähtee pienistä arkisista asioista.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
FackligUKM:s publikationstyp
D2 Artikel i ett yrkesinriktat samlingsverk (inkl. inledningsartikel som skrivits av redaktören)Publikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Förläggare
Suomen varhaiskasvatus ry
Sidor
192-205
ISBN
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja