The Appraisal Theory of Emotion in Human–Computer Interaction
Publiceringsår
2020
Upphovspersoner
Jokinen, Jussi P. P.; Silvennoinen, Johanna
Abstrakt
This chapter reviews the appraisal theory of emotion and how it has been employed in human–computer interaction (HCI) research. This theory views emotion as a process that evaluates the subjective significance of an event. We demonstrate the usefulness of the perspective for HCI, as emotion is defined in terms of the events of the task environment and the goals and knowledge of the subject. Importantly, the appraisal theory ties these factors together in a cognitive appraisal process order to explain the variety of subjective emotional experiences. This is important for two reasons. First, a strong theoretical commitment allows researchers and designers to derive testable hypotheses from the theory. Second, only a theory that ties together goals, knowledge and emotion can explain the behaviour and experiences of users, who often have multiple—and at times conflicting—goals and motivations that may dynamically change in response to events in the environment.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Moderpublikationens redaktörer
Rousi, Rebekah; Leikas, Jaana; Saariluoma, Pertti
Förläggare
Sidor
27-39
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
2
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap; Psykologi
Publiceringsland
Schweiz
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1007/978-3-030-53483-7_3
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja