Emotions and Technoethics
Publiceringsår
2020
Upphovspersoner
Saariluoma, Pertti; Rousi, Rebekah
Abstrakt
The relationship between emotions and ethics has been debated for centuries. The act of understanding emotions through the framework of ethics involves accepting that emotions are to some extent culturally dependent. By linking emotions in design to larger ethical discussions, it may be accepted that ethics and design are both technological constructions designed to shape a collective worldview. While both are cultural constructions, they are in constant dialogue with one another through social discourse and individualistic cognitive–affective appraisal processes. This chapter presents an account of technoethics that challenges ideas of ethical values embedded within technology, drawing attention to the role of human intentionality as a definitive ethical factor in human–technology relationships. The chapter problematises simplistic views of ethics and emotional technology experience to reveal the ambiguous and dynamic nature of cognitive–emotional–cultural interdependencies in technology experience.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Moderpublikationens redaktörer
Rousi, Rebekah; Leikas, Jaana; Saariluoma, Pertti
Förläggare
Sidor
167-189
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
2
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap; Psykologi
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Schweiz
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Ja
DOI
10.1007/978-3-030-53483-7_11
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja