undefined

Luokanopettajan yhteiskuntasuuntautuneisuus ja sen kriittinen potentiaali

Publiceringsår

2020

Upphovspersoner

Fornaciari, Aleksi

Abstrakt

Luokanopettajan yhteiskuntasuhde sekä ammatin yhteiskuntasuuntautuneisuus ovat keskeisiä nykyluokanopettajan ammatin haasteita. Neuvotteleva ja demokraattisesti toimiva opettaja liittää opettajana toimimiseen sitoutumisen aktiiviseen toimijuuteen, yhteistyöhön eri tahojen kanssa sekä aktiivisuuteen ja aktivismiin kasvatus- ja opetuskysymyksissä. Tässä väitöskirjassa tarkastellaan luokanopettajan yhteiskuntasuhdetta ja yhteiskuntasuuntautuneisuutta sekä niiden kriittistä potentiaalia. Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta sekä tästä yhteenveto-osiosta. Osatutkimusten tarkastelun painopiste on luokanopettajan käsitysten ja kokemusten tarkastelussa, täsmällisemmin jäsenneltyjen yhteiskunnallisten ulottuvuuksien kautta. Osatutkimuksissa luokanopettajana toimimisen yhteiskuntasuuntautuneisuutta tarkasteltiin luokanopettajien henkilökohtaisen yhteiskuntasuhteen ja sen rakentumisen kautta (I), ammatin pedagogisten vaatimusten sekä luokkahuoneen ulkopuolisten elementtien suhteen analyysilla (II) sekä kansalaiskasvatuksen näkökulmasta (III). Osatutkimusten yhteiseksi tutkimustehtäväksi muodostui etsiä käsitystä ja kokemusta luokanopettajuudesta, joka määrittyy yksilöllisten tarinoiden sekä sosiaalisen ja ammatin ulkopuolisten merkityksenantojen välisessä suhteessa. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajan ammattiposition suhde yhteiskuntaan sisältää jännitteitä. Jännitteitä syntyy ammattiin kiinnittymisessä, koulun tehtäviin ja tavoitteisiin liittyvissä näkökulmissa sekä yhteiskuntaan kasvattamisen sisällöissä. Tämä tutkimus alleviivaa suomalaisen koulun ja opettajan haastavaa suhdetta aktiiviseen yhteiskunnalliseen toimijuuteen ja tällaiseen kansalaisuuteen kasvattamisessa. Varsinkin nykyopettajuuden hahmotelmat kriittisestä ja aktiivisesta luokanopettajasta sisältävät haasteita.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Fornaciari Aleksi Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Vetenskaplig

UKM:s publikationstyp

G5 Artikelavhandling

Publikationskanalens uppgifter

Journal

JYU dissertations

Förläggare

Jyväskylän yliopisto

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik; Sociologi

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja