Luokanopettajan yhteiskuntasuuntautuneisuus ja sen kriittinen potentiaali
Publiceringsår
2020
Upphovspersoner
Fornaciari, Aleksi
Abstrakt
Luokanopettajan yhteiskuntasuhde sekä ammatin yhteiskuntasuuntautuneisuus ovat keskeisiä nykyluokanopettajan ammatin haasteita. Neuvotteleva ja demokraattisesti toimiva opettaja liittää opettajana toimimiseen sitoutumisen aktiiviseen toimijuuteen, yhteistyöhön eri tahojen kanssa sekä aktiivisuuteen ja aktivismiin kasvatus- ja opetuskysymyksissä. Tässä väitöskirjassa tarkastellaan luokanopettajan yhteiskuntasuhdetta ja yhteiskuntasuuntautuneisuutta sekä niiden kriittistä potentiaalia. Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta sekä tästä yhteenveto-osiosta. Osatutkimusten tarkastelun painopiste on luokanopettajan käsitysten ja kokemusten tarkastelussa, täsmällisemmin jäsenneltyjen yhteiskunnallisten ulottuvuuksien kautta. Osatutkimuksissa luokanopettajana toimimisen yhteiskuntasuuntautuneisuutta tarkasteltiin luokanopettajien henkilökohtaisen yhteiskuntasuhteen ja sen rakentumisen kautta (I), ammatin pedagogisten vaatimusten sekä luokkahuoneen ulkopuolisten elementtien suhteen analyysilla (II) sekä kansalaiskasvatuksen näkökulmasta (III). Osatutkimusten yhteiseksi tutkimustehtäväksi muodostui etsiä käsitystä ja kokemusta luokanopettajuudesta, joka määrittyy yksilöllisten tarinoiden sekä sosiaalisen ja ammatin ulkopuolisten merkityksenantojen välisessä suhteessa. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajan ammattiposition suhde yhteiskuntaan sisältää jännitteitä. Jännitteitä syntyy ammattiin kiinnittymisessä, koulun tehtäviin ja tavoitteisiin liittyvissä näkökulmissa sekä yhteiskuntaan kasvattamisen sisällöissä. Tämä tutkimus alleviivaa suomalaisen koulun ja opettajan haastavaa suhdetta aktiiviseen yhteiskunnalliseen toimijuuteen ja tällaiseen kansalaisuuteen kasvattamisessa. Varsinkin nykyopettajuuden hahmotelmat kriittisestä ja aktiivisesta luokanopettajasta sisältävät haasteita.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Vetenskaplig
UKM:s publikationstyp
G5 Artikelavhandling
Publikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Sociologi
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja