undefined

Finnish Secondary Students’ Mental Models of Magnetism

Publiceringsår

2020

Upphovspersoner

Kähkönen, Anna-Leena; Sederberg, David; Viiri, Jouni; Lindell, Anssi; Bryan, Lynn

Abstrakt

We examined Finnish lower secondary students’ mental models of magnetism through their drawings, written explanations and interviews. Secondary students in Finland (N=12) engaged in six lessons designed specifically to target three key concepts in understanding magnetism: structure and organization (magnetic domains), magnetic fields and magnetic interactions. We describe how, with a finite number of key concepts introduced, students reflected upon and revised their mental models of magnetism and magnetic interactions towards more sophisticated and normative scientific views. We found two new categories of students’ models: the pole model and pole/field model. The critical moments in evolving the models happened during the investigations regarding understanding magnetic fields and magnetic internal structure. This article gives an example for teachers and researchers of how to follow students’ development of mental models in science.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Kähkönen Anna-Leena Orcid -palvelun logo

Lindell Anssi Orcid -palvelun logo

Viiri Jouni Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Journal

NorDiNa

Volym

16

Nummer

1

Sidor

101-120

Publikationsforum

64126

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Norge

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.5617/nordina.5566

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja