undefined

Matemaattinen ongelmanratkaisu taiteen aihepiirissä luokanopettajaopiskelijoiden kokemana

Publiceringsår

2017

Upphovspersoner

Kauppinen, Merja; Hähkiöniemi, Markus; Martin, Anne; Tarnanen, Mirja; Fenyvesi, Kristof

Abstrakt

Pedagoginen keskustelu ja opetuksen käytänteet ovat suuntautumassa oppiainekeskeisestä sisältötiedon hallinnasta kohti laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Tällaista pedagogiikkaa leimaavat myös oppijakeskeisyys, yhteistyö ja tutkiva oppiminen. Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisesta ongelmanratkaisusta perusopintoihin kuuluvalla, taiteen aihepiiriin liittyvällä, kurssilla. Opiskelijat perehtyivät tesselaatioon eli tason laatoittamiseen matemaattisena ilmiönä sekä visuaaliseen hahmottamiseen matemaattisen ajattelun kehittämisessä. Opiskelijat laativat ryhmissä aiheeseen liittyviä tehtäviä alakoululaisille ja kokeilivat niiden toimivuutta käytännössä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat kollaboratiivisen oppimisen ja ongelmalähtöisyyden avoimine tehtävineen lisänneen opiskelumotivaatiota sekä tuoneen oppimiseen luovuutta ja erityyppistä kokeilemista.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Martin Anne Orcid -palvelun logo

Fenyvesi Kristof Orcid -palvelun logo

Hähkiöniemi Markus Orcid -palvelun logo

Kauppinen Merja Orcid -palvelun logo

Tarnanen Mirja Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja