Matemaattinen ongelmanratkaisu taiteen aihepiirissä luokanopettajaopiskelijoiden kokemana
Publiceringsår
2017
Upphovspersoner
Kauppinen, Merja; Hähkiöniemi, Markus; Martin, Anne; Tarnanen, Mirja; Fenyvesi, Kristof
Abstrakt
Pedagoginen keskustelu ja opetuksen käytänteet ovat suuntautumassa oppiainekeskeisestä sisältötiedon hallinnasta kohti laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Tällaista pedagogiikkaa leimaavat myös oppijakeskeisyys, yhteistyö ja tutkiva oppiminen. Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisesta ongelmanratkaisusta perusopintoihin kuuluvalla, taiteen aihepiiriin liittyvällä, kurssilla. Opiskelijat perehtyivät tesselaatioon eli tason laatoittamiseen matemaattisena ilmiönä sekä visuaaliseen hahmottamiseen matemaattisen ajattelun kehittämisessä. Opiskelijat laativat ryhmissä aiheeseen liittyviä tehtäviä alakoululaisille ja kokeilivat niiden toimivuutta käytännössä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat kollaboratiivisen oppimisen ja ongelmalähtöisyyden avoimine tehtävineen lisänneen opiskelumotivaatiota sekä tuoneen oppimiseen luovuutta ja erityyppistä kokeilemista.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Journal
Moderpublikationens namn
Konferens
Förläggare
Sidor
145-162
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja