Novice Perceptions on Effective Elements of PostgreSQL Error Messages
Publiceringsår
2025
Upphovspersoner
Taipalus, Toni; Grahn, Hilkka; Ritonummi, Saima; Siitonen, Valtteri; Vartiainen, Tero; Zhidkikh, Denis
Abstrakt
SQL compiler error messages are the primary way users receive feedback when they encounter syntax errors or other issues in their SQL queries. Effective error messages can enhance the user experience by providing clear, informative, and actionable feedback. Despite the age of SQL compilers, it still remains largely unclear what contributes to an effective SQL error message. With 2,052 answers yielded by 165 participants for qualitative analysis, this study is an attempt to understand what novices perceive as effective elements in SQL error messages. The results uniformly indicate that communicating the precise error position, articulating what is wrong in the query with clear natural language, and showing hints on how to fix the error are perceived as the most effective elements for error recovery. These insights have potential to be utilized in providing more effective error messages in SQL compilers and SQL learning environments, and for guiding generative artificial intelligence for enhanced error messages in order to minimize frustration caused by cryptic error messages, improving learning and adoption, and reducing debugging time.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Vasa universitet
Vartiainen Tero Tapani
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Journal/Serie
Förläggare
Volym
25
Nummer
2
Artikelnummer
24
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
3
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Delvis öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenta staterna (USA)
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1145/3732790
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja