undefined

School staff members’ professional agency in Finland, Scotland and Sweden – A comparative study

Publiceringsår

2025

Upphovspersoner

Hökkä, Päivi; Räikkönen, Eija; Vähäsantanen, Katja; Sarazin, Marc; Lund, Anna; Pantić, Natasa;

Abstrakt

Professional agency has been comprehensively investigated in educational contexts, but there have been few quantitative or comparative studies. This quantitative study explored school staff members’ professional agency in Finland, Scotland, and Sweden, addressing three dimensions of agency: influencing at work, participation at work, and negotiating professional identity. The questionnaire data indicated fairly strong agency among lower secondary school staff members across the dimensions and countries. Professional agency was perceived to be stronger in Sweden than in Finland or Scotland. There were some differences between the countries in terms of the background variables (e.g. working experience) affecting professional agency in schools.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Hämeen ammattikorkeakoulu

Vähäsantanen Katja Orcid -palvelun logo

Jyväskylä universitet

Räikkönen Eija Orcid -palvelun logo

Tammerfors universitet

Hökkä Päivi Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Elsevier BV

Volym

159

Artikelnummer

104998

Publikationsforum

68080

Publikationsforumsnivå

3

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Licens för förläggarens version

CC BY

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenade kungariket

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1016/j.tate.2025.104998

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja