undefined

Kohti opiskelijakeskeistä analytiikkaa ammattikorkeakoulussa

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Aksovaara, Satu

Abstrakt

Oppimisanalytiikkaa voidaan käyttää pedagogisten innovaatioiden kehittämiseen, arviointiin ja parantamiseen, sillä se tarjoaa tietoa toiminnan ja päätöksenteon tueksi. Oppimisanalytiikka liitetään usein digitaalisilla alustoilla tapahtuvaan oppimiseen. Korkeakoulutuksen digitalisaation myötä työelämälähtöinen ammattikorkeakoulupedagogiikka toteutuu yhä monimuotoisemmissa ympäristöissä sekä vaihtelevissa sosiaalisissa konteksteissa. Tarvitaan tutkimusta siitä, miten oppimisanalytiikka voidaan kestävällä ja joustavalla tavalla integroida näihin tilanteisiin opiskelijalähtöisen pedagogiikan tukemiseksi. Tutkimus tarkastelee oppimisanalytiikan hyödyntämistä opintojaksotasolla ammattikorkeakoulun digitaalisesti rikkaassa oppimisen ekosysteemissä. Oppimista tukee oppimisalustalle rakennettu prosessi, johon liitetään opiskelukokemusta tunnistava analytiikka. Lähestymistapa oppimisanalytiikan hyödyntämiseen on vahvasti pedagoginen. Keskiössä ovat opiskelijalähtöisyys ja opiskelijoiden kokemusten ymmärtäminen. Tutkimuksessa analytiikkaa hyödynnetään muun muassa psykologisten tekijöiden – kuten minäpystyvyyden, opiskelukyvyn, opiskelumotivaation ja hyvinvoinnin – sekä opiskeluaikaisten tunnekokemusten tarkasteluun. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista dataa voidaan hyödyntää opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistamisessa sekä miten tämä data tulisi kerätä ja hyödyntää oppimisprosessissa. Tutkimuksessa otetaan huomioon oppimisanalytiikan kestävään ja eettiseen käyttöön liittyvät periaatteet. Tutkimus koostuu viidestä osatutkimuksesta, joissa kerätään laadullisia ja määrällisiä aineistoja, kuten fokusryhmähaastatteluja, kyselyjä ja oppimisalustojen dataa. Laadullinen aineisto analysoidaan temaattisella sisällönanalyysillä ja määrällinen aineisto tilastollisin menetelmin. Analyysit tarjoavat monipuolista tietoa opiskelijoiden tarpeista ja kokemuksista. Tulokset osoittavat, että oppimisanalytiikan avulla voidaan kerätä ja analysoida opiskelijoiden kokemuksia erilaisissa oppimisen konteksteissa. Oppimisprosessiin integroitu oppimisanalytiikan hyödyntämismenetelmä mahdollistaa tietoon perustuvan päätöksenteon ja reagoinnin, tukien opiskelijan oppimisprosessin omistajuutta. Tulokset tarjoavat suosituksia ja toimintamalleja oppimisanalytiikan kestävästä integroinnista korkeakoulupedagogiikkaan.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Aksovaara Satu

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Vetenskaplig

UKM:s publikationstyp

G5 Artikelavhandling

Publikationskanalens uppgifter

Journal/Serie

JYU Dissertations

Förläggare

Jyväskylän yliopisto

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja