Mediated by the giants : Tracing practices, discourses, and mediators of platform isomorphism in a media organization
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Laaksonen, Salla-Maaria; Koivula, Minna; Villi, Mikko
Abstrakt
News media are increasingly interwoven with social media platforms. Building on institutional theory, we trace the repercussions of the platform infrastructure inside a media organization by focusing on organizational discourses and practices in connection with the journalistic use of social media. The empirical material includes interviews, field notes, chat logs, and documents collected from a public service media organization during a 6-month on-site and virtual ethnography. The findings show how platform pressures intertwine with content production, audience representation, journalistic values, and organizational development, thus manifesting the infrastructuralization and institutionalization of platforms in the media industry. While the interviewees articulated tensions related to adopting social media, the fieldwork data revealed forms of mimetic and normative isomorphism, mediated by platform data and professional roles in the organization. Moreover, the platform infrastructure seems to cultivate both critical and aspirational talk in the organization, which implies a more complex relationship beyond coercive platform power.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Helsingfors universitet
Laaksonen Salla-Maaria
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Journal
Moderpublikationens namn
Förläggare
Volym
26
Nummer
8
Sidor
4317-4335
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
3
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Delvis öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Medie- och kommunikationsvetenskap
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenade kungariket
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1177/14614448221122220
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja