Gender inequalities, research funding and organisational practices : Academic mothers in Finnish universities
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Vehviläinen, Marja; Ikonen, Hanna-Mari; Korvajärvi, Päivi;
Abstrakt
This chapter examines how gender equality in academic work and careers is (not) supported at the interplay of funding agency and university practices in the context of academic capitalism in Finland. By analysing researchers’ experiences, reported in 30 career interviews with women working in health technology in Finland (2018–2020), it interrogates one of the persistent gender inequalities in universities – the combination of research work and motherhood – and traces how this (non)support affects the careers of academic mothers having parental leave and children. Even though the practices of funding agencies can contribute significantly to the gender equality of academic careers, it is the combination of the practices of academic organisations and funding agencies that matters even more strongly to gender equality and women’s careers.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
The Social Production of Research : Perspectives on Funding and Gender
Förläggare
Sidor
66-80
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
2
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Socialgeografi och ekonomisk geografi; Sociologi; Social- och samhällspolitik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenade kungariket
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.4324/9781003330431-7
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja