undefined

Gender inequalities, research funding and organisational practices : Academic mothers in Finnish universities

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Vehviläinen, Marja; Ikonen, Hanna-Mari; Korvajärvi, Päivi;

Abstrakt

This chapter examines how gender equality in academic work and careers is (not) supported at the interplay of funding agency and university practices in the context of academic capitalism in Finland. By analysing researchers’ experiences, reported in 30 career interviews with women working in health technology in Finland (2018–2020), it interrogates one of the persistent gender inequalities in universities – the combination of research work and motherhood – and traces how this (non)support affects the careers of academic mothers having parental leave and children. Even though the practices of funding agencies can contribute significantly to the gender equality of academic careers, it is the combination of the practices of academic organisations and funding agencies that matters even more strongly to gender equality and women’s careers.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Tammerfors universitet

Vehviläinen Marja

Korvajärvi Päivi

Jyväskylä universitet

Ikonen Hanna-Mari Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Routledge

Sidor

66-80

Publikationsforum

5876

Publikationsforumsnivå

2

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik; Socialgeografi och ekonomisk geografi; Sociologi; Social- och samhällspolitik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenade kungariket

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.4324/9781003330431-7

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja