Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Fred, Minna; Hatakka, Markus; Harju, Tommi; Holappa, Anne; Ilva, Jyrki; Jauhiainen, Ilmari; Jounio, Tiina; Juntunen, Marja-Leena; Kalliala, Eija; Kallio, Merja; Lehtilä, Tapani; Lähderanta, Erkki; Kangastie, Helena; Keiski, Pia; Kejonen, Eetu; Koskonen, Tekla; Kärki, Anne; Lahdenperä, Hanna; Linden, Jari; Marjamaa, Minna; Makkonen, Teemu; Niemi, Mikko; Nyberg, Anna; Nygren, Pekka; Palomäki, Heli; Piipponen, Jussi; Raatikainen, Matti; Reima, Terhi; Rosti, Tomi; Sahlman, Taina; Timmer, Mathilda; Vallittu, Marjo; Vienonen, Tanja
Visa merAbstrakt
Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa todetaan: “Tutkimusyhteisössä vastuullinen avoimuus on osa tutkimuksen arkea läpi koko tutkimusprosessin, ja tutkimusorganisaatioissa on tätä tukevat arviointikäytännöt, kannustimet ja palvelut.” Tämä koskee myös opinnäytetyöprosessia, ja tämä avoimuuden osalinjaus koskee kaikkia korkeakoulujen opinnäytetöitä (tutkintoon johtavat kandidaatintutkielmat, pro gradu -työt, syventävien opintojen opinnäytetyöt, AMK- ja YAMK-opinnäytetyöt, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat). Tutkimuksen avoimuudella mahdollistetaan tutkimustulosten laajempi käyttö tutkimusyhteisössä ja yhteiskunnassa, mikä lisää tutkitun tiedon vaikuttavuutta, sivistystä ja innovaatioita. Avoimuuden ja prosessin läpinäkyvyyden on tarkoitus myös tukea tutkimuksen laatua. Ammattikorkeakoulukontekstissa opinnäytetyö on asiantuntemusta edellyttävä ja osoittava tehtävä, jossa huomioidaan työelämän haasteiden näkökulmat, jolloin avoimuudesta voidaan katsoa olevan hyötyä erityisesti ammatillisesta näkökulmasta. Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus on tehty palvelemaan näitä perustavoitteita opinnäytetöiden näkökulmasta.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Helsingfors universitet
Lahdenperä Hanna
LAB-ammattikorkeakoulu
Palomäki Heli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Fred Minna
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Facklig
Kollegialt utvärderad
Inte kollegialt utvärderad
UKM:s publikationstyp
D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredningPublikationskanalens uppgifter
Journal
Vastuullisen tieteen julkaisusarja
Moderpublikationens namn
Förläggare
Tieteellisten seurain valtuuskunta
ISSN
ISBN
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Licens för förläggarens version
CC BY
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Medie- och kommunikationsvetenskap; Övriga samhällsvetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.23847/tsv.975
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja