undefined

Havainnointi ja arviointi varhaispedagogiikassa

Publiceringsår

2020

Upphovspersoner

Heikka, Johanna; Hujala, Eeva ; Turja, Leena; Fonsén, Elina

Abstrakt

Artikkelin tarkoituksena on rakentaa kuvaa havainnoinnin ja arvioinnin niveltymisestä osaksi lapsiryhmän pedagogisen toiminnan suunnittelua ja toiminnan kehittämistä. Varhaiskasvatuksen viimeaikaiset lain ja ohjausasiakirjojen muutokset myös velvoittavat uudella tapaa arviointiin (varhaiskasvatuslaki 540/2018; Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016; 2018). Artikkeli syventää aiemmin koottua arvioinnin teoriaa (Heikka 2004; Heikka, Hujala & Turja 2009) käytännön kehittämishankkeesta saatujen kokemusten kautta (Hujala & Fonsén 2010a). Artikkelin teoreettinen osa kuvaa niitä lähtökohtia, joihin arviointiin perustuva pedagogiikka pohjautuu ja joihin myös toiminnan kehittämistyö nojaa. Hankkeesta saatu tutkimustieto pyrkii valottamaan varhaiskasvatusyksiköiden henkilöstön ja johtajien arjen todellisuutta arvioinnin ja pedagogiikan kehittämisessä. Konkreettisten esimerkkien avulla ja teoriatietoon nojautuen avataan solmukohtia, joita henkilöstö arvioinnin kehittämisessä usein kohtaa käytännössä. Lastentarhanopettajien kuvausten kautta tuodaan esille myös yksiköiden saavutuksia ja arvioinnista saamia myönteisiä kokemuksia.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Facklig

Kollegialt utvärderad

Inte kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

D2 Artikel i ett yrkesinriktat samlingsverk (inkl. inledningsartikel som skrivits av redaktören)

Publikationskanalens uppgifter

Moderpublikationens namn

Varhaiskasvatuksen käsikirja

Förläggare

PS-kustannus

Sidor

56-68

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja