undefined

Forecasting future trajectories for immersive journalism

Publiceringsår

2020

Upphovspersoner

Uskali, Turo; Gynnild, Astrid; Sirkkunen, Esa; Jones, Sarah

Abstrakt

In this book we have critically explored the emerging practices of immersive journalism. In the news business, experimenting with new forms of storytelling has become the new normal. After spending a decade to get familiar with simple virtual reality tools, however, the future of immersive journalism is still considered uncertain. Immersive storytelling appears to become more concentrated on special events and locations. Journalistic virtual reality skills are increasingly crafted away from the newsrooms by small and specialized subcontractors. Sponsoring VR by the big tech companies tends to diminish in parallel with a growing move towards augmented reality investments.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Tammerfors universitet

Sirkkunen Esa Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Routledge

Artikelnummer

188-196

Publikationsforum

5876

Publikationsforumsnivå

3

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap; Företagsekonomi; Medie- och kommunikationsvetenskap; Sociologi; Bildkonst och formgivning

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenade kungariket

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.4324/9780429437748-20

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja