undefined

Tasa-arvo teoiksi ja todeksi : sukupuolten sisäisten ja välisten oppimistuloserojen syitä ja taustoja perusopetuksessa

Publiceringsår

2021

Upphovspersoner

Saarinen, Jaana ; Siekkinen, Kirsi ; Laimi, Tanja; Ahonen, Arto ; Bernelius, Venla; Brunila, Kristiina; Gustavsson, Malin; Kauppinen, Merja; Norrena, Juho

Abstrakt

Raportissa tarkastellaan, mitkä tekijät ovat yhteydessä sukupuolten sisäisiin ja välisiin oppimistuloseroihin. Selvityksessä on laajennettu näkökulmaa yksilön oppimistuloksia selittävien taustatekijöiden tarkastelusta kasvatuksen ja koulutuksen käytäntöihin, oppimisen konteksteihin, vuorovaikutukseen sekä erilaisiin rakenteellisiin tekijöihin. Sosiaalisen eriarvoisuuden kasvaminen heikentää tasa-arvoisia mahdollisuuksia menestyä koulutuspolulla. On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten koulutus toistaa sekä eriarvoisuuksia että etuoikeuksia ja miten näitä käytäntöjä, kohtelua ja olettamuksia voidaan muuttaa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vieminen eläväksi käytännöksi kaikkeen koulun toimintaan vahvistaa koko koulun, opetuksen, keskinäisen vuorovaikutuksen, kohtelun ja oletusten muuttumista tasaarvoisempaan suuntaan. Analyysissa käytettiin jo olemassa olevaa, aihetta koskevaa tutkimustietoa, raportteja ja politiikkaohjelmia. Selvityksessä esitellään keskeiset, oppimistuloseroihin liittyvät tulokset ja annetaan toimenpideehdotukset. Selvityksen tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen kehittämisessä ja koulutuspolitiikassa.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Helsingfors universitet

Brunila Kristiina

Bernelius Venla

Jyväskylä universitet

Kauppinen Merja Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Facklig

Kollegialt utvärderad

Inte kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning

Publikationskanalens uppgifter

Journal

Julkaisut

Moderpublikationens namn

Julkaisut

Förläggare

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI)

Nummer

19/2021

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Social- och samhällspolitik; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja