undefined

Slacking with the Bot : Programmable Social Bot in Virtual Team Interaction

Publiceringsår

2021

Upphovspersoner

Laitinen, Kaisa; Laaksonen, Salla-Maaria; Koivula, Minna

Abstrakt

Nonhuman communicators are challenging the prevailing conceptualizations of technology-mediated team communication. Slackbot is a social bot that can be configured to respond to trigger words and, thus, take part in discussions on the platform. A set of 84 bot-related communication episodes were identified from a journalistic team’s Slack messages (N = 45,940) and analyzed utilizing both qualitative content analysis and interaction process analysis (IPA). This integrated mixed-methods analysis revealed novel insights into the micro-level dynamics of human–machine communication in organizational teams. In response to Slackbot’s greetings, acclamations, work-related messages, and relational messages, we identified how the team members respond to the bot, discuss it, and summon it to appear on the platform. Further, the IPA revealed that the bot-related communication episodes are shaped by the bot’s responses toward more socioemotional and personal functions. Findings suggest that a team-configured social bot can manifest and facilitate relational team communication.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Helsingfors universitet

Laaksonen Salla-Maaria

Jyväskylä universitet

Laitinen Kaisa Orcid -palvelun logo

Koivula Minna Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

26

Nummer

6

Sidor

343-361

Publikationsforum

60012

Publikationsforumsnivå

3

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap; Medie- och kommunikationsvetenskap

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1093/jcmc/zmab012

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja