Kielitaidon arvioinnin metodologisia vaihtoehtoja
Publiceringsår
2013
Upphovspersoner
Huhta, Ari; Hilden, Raili
Abstrakt
Tässä artikkelissa kuvaamme ensin, miten kielitaidon arviointi on muuttunut vuosikymmenien mittaan meillä ja muualla ja mikä on tyypillistä nykytilanteelle. Yleiskuvan jälkeen kerromme, millaiset arviointimenetelmät ovat tavallisimpia isoissa kielitutkinnoissa ja laajoissa arviointitutkimuksissa, joissa on kymmeniä, jopa satojatuhansia osallistujia vuosittain. Emme kuitenkaan unohda tavallisimpia luokkahuone- ja formatiivisen arvioinnin menetelmiäkään. Yritämme myös arvioida eri menetelmien etuja ja rajoituksia kielitaidon arvioinnin laadun arvioinnissa käytetyn Bachmanin ja Palmerin (1996) analyysikehikon piirteiden avulla. Tämän jälkeen esittelemme hankkeita, jotka liittyvät jollakin tavalla kielitaidon kansallisten arviointien tekemiseen Suomen oloissa. Osa näistä on arviointitutkimuksia, osa taas puhtaita kehityshankkeita, jotka kuitenkin ovat tuottaneet arviointitutkimuksenkin kannalta relevanttia tietoa.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Helsingfors universitet
Hilden Raili
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Inte kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
B2 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Journal/Serie
Moderpublikationens namn
Förläggare
Sidor
159-186
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Språkvetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja