Kielen oppijasta kielen osaajaksi
Publiceringsår
2013
Upphovspersoner
Aro, Mari
Abstrakt
The present article discusses the concepts of language learning and language use. When are learners engaged in learning and what is it that they should learn? At what point do they become legitimate users of language and stop thinking of themselves as learners? In layman’s terms learning usually precedes language use: one first learns a language and can then use it. In linguistic research, particularly within the sociocultural approaches, it has recently been questioned whether a distinction between learning and using should be made at all. In the article, the definitions and boundaries pertaining to language learning and use are reflected on both from the point of view of the public and from the point of view of scholarly theories (sociocultural as well as dialogical).
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Jyväskylä universitet
Aro Mari
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Osallistumisen multimodaaliset diskurssit - Multimodal discourses of participation
Förläggare
Sidor
11-28
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Fördröjd öppen publikationskanal
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Språkvetenskaper
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja