Temperamentti ja oppimiskokemukset koululaisten työskentelytapojen taustalla
Publiceringsår
2014
Upphovspersoner
Hirvonen, Riikka
Abstrakt
Mistä on hyvät oppilaat tehty? Hyvistä arvosanoista ja onnistumisen kokemuksista? Ehkä myös itseluottamuksesta, ahkeruudesta ja korkeista tavoitteista? Sinnikkäitä, yritteliäitä oppilaita pidetään koululuokassa usein motivoituneempina, pystyvämpinä ja opettajan näkökulmasta jopa helpompina oppilaina kuin lyhytjänteisiä, helposti periksi antavia luokkatovereita (ks. Keogh, 2003). Tehtäviinsä keskittyvät ja työnsä loppuun saattavat oppilaat edistävät omaa oppimistaan, mutta tukevat omatoimisuudellaan ja esimerkillään myös koko ryhmän toimintaa. Työskentelynsä kanssa tuskailevat ja herkästi luovuttavat oppilaat sen sijaan vaativat opettajalta enemmän huomiota ja saattavat häiritä myös luokkatovereidensa keskittymistä. Kuinka suuri rooli sinnikkyydellä ja tehtäviin paneutumisella lopulta on oppimisessa ja koulumenestyksessä? Voidaanko oppilaan työskentelytyylin perusteella tehdä päätelmiä hänen akateemisten taitojensa kehityksestä? Entä millaiset tekijät vuorostaan selittävät oppilaiden halukkuutta panostaa oppimistehtäviin ja osoittaa niissä sinnikkyyttä? Mistä kertoo, jos vaikeuksien kanssa ei jaksakaan pyristellä ja tekee mieli luovuttaa?
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Inte kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
B1 Inlägg i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Journal
Förläggare
Volym
49
Nummer
3
Sidor
229-233
ISSN
Publikationsforum
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Psykologi; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja