undefined

Temperamentti ja oppimiskokemukset koululaisten työskentelytapojen taustalla

Publiceringsår

2014

Upphovspersoner

Hirvonen, Riikka

Abstrakt

Mistä on hyvät oppilaat tehty? Hyvistä arvosanoista ja onnistumisen kokemuksista? Ehkä myös itseluottamuksesta, ahkeruudesta ja korkeista tavoitteista? Sinnikkäitä, yritteliäitä oppilaita pidetään koululuokassa usein motivoituneempina, pystyvämpinä ja opettajan näkökulmasta jopa helpompina oppilaina kuin lyhytjänteisiä, helposti periksi antavia luokkatovereita (ks. Keogh, 2003). Tehtäviinsä keskittyvät ja työnsä loppuun saattavat oppilaat edistävät omaa oppimistaan, mutta tukevat omatoimisuudellaan ja esimerkillään myös koko ryhmän toimintaa. Työskentelynsä kanssa tuskailevat ja herkästi luovuttavat oppilaat sen sijaan vaativat opettajalta enemmän huomiota ja saattavat häiritä myös luokkatovereidensa keskittymistä. Kuinka suuri rooli sinnikkyydellä ja tehtäviin paneutumisella lopulta on oppimisessa ja koulumenestyksessä? Voidaanko oppilaan työskentelytyylin perusteella tehdä päätelmiä hänen akateemisten taitojensa kehityksestä? Entä millaiset tekijät vuorostaan selittävät oppilaiden halukkuutta panostaa oppimistehtäviin ja osoittaa niissä sinnikkyyttä? Mistä kertoo, jos vaikeuksien kanssa ei jaksakaan pyristellä ja tekee mieli luovuttaa?
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Hirvonen Riikka Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Inte kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

B1 Inlägg i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

49

Nummer

3

Sidor

229-233

Publikationsforum

65724

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Psykologi; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Finland

Förlagets internationalitet

Inhemsk

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja