Sosiaalinen kestävyys varhaiskasvatuksessa
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Rintakorpi, Kati
Abstrakt
Tarkastelen tässä artikkelissa sosiaalisesti kestävän kehityksen käsitettä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa esimerkiksi yhteisön turvallisuutta, sen jäsenten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja demokratiaa. Pohdin minkä laatuinen ja miten toteutettu varhaiskasvatus olisi sosiaalisesti kestävää. Käytän tukenani Mathien ja Walsin (2022) Koko koulu kasvattaa -lähestymistapaa kestävään kehitykseen. Näkemykseni mukaan sosiaalisen kestävyyden toteutuminen on puutteellista tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa. Ensinnäkin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisten roolien välillä on jännitteitä eikä eri ammattiryhmien asiantuntijuus ole jaettua siten, että työntekijät pystyisivät luomaan yhdessä tulkintoja ja ymmärrystä yhteisestä toiminnan kohteesta. Toinen merkittävä tekijä on varhaiskasvatuksen vakava henkilöstöpula, jonkatakia varhaiskasvatuksessa toimii sijaisina paljon epäpäteviä ja vaihtuvia sijaisia. Pitkäjänteinen kehittämistyö on tässä tilanteessa vaikeaa.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Laurea-ammattikorkeakoulu
Rintakorpi Kati
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
FackligKollegialt utvärderad
Inte kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
D1 Artikel i en facktidskriftPublikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Licens för förläggarens version
CC BY SA
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Finland
Förlagets internationalitet
Inhemsk
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja