Efficient Random-Access GPU Video Decoding for Light-Field Rendering
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Chlubna Tomas; Milet Tomas; Zemcik Pavel
Abstrakt
Compression method for GPU streaming of discrete light fields is proposed in this paper. Views on the scene are encoded with video codec to enable streaming in real time. Instead of using a classic scheme, all frames are encoded according to one reference frame. Any frame is decoded directly, in a random-access manner that is suitable for light-field rendering methods, where only few frames are necessary on the GPU. The proposed scheme reaches the best decoding quality/time ratio in comparison to other schemes, where all preceding frames need to be decompressed, and all-key-frame video that supports random access, but is extremely large. The proposed method solves the space-requirements and streaming-bandwidth issues using the GPU accelerated decoding, and enables incorporating light-field assets in real-time 3D simulations. Compared to existing methods, the proposal is easy to implement, does not depend on specific video format or extension and is efficient on consumer GPUs.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Förlagets internationalitet
Internationell
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1016/j.jvcir.2024.104201
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja