Toimintarajoitteet ja ympäristötekijät kestävän kulkumuotosiirtymän haasteina sekä valittuja ratkaisukonsepteja
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Pihlajamaa, Olli
Abstrakt
SmartRail Ekosysteemin 2. innovaatiovaiheen työpaketissa 2 (Käytettävyys tulevaisuuden digitaalisessa raitiovaunussa) haettiin digitaalisia ratkaisuja tulevaisuuden raitiotieympäristöön liittyviin esteettömyys- ja käytettävyyshaasteisiin. Perimmäisenä tavoitteena kehitettävillä ratkaisuilla on vastata tarpeisiin kestävän kulkumuotosiirtymän aikaansaamiseksi erityisesti niiden ihmisryhmien osalta, joille esteettömyys- ja käytettävyyshaasteet tekevät joukkoliikenteen käytön vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi.<br/><br/>Työssä lähdettiin Tampereen kaupunkiliikkumisen ongelmien ja haasteiden kartoittamisesta edeten kohti niitä vastaavien ratkaisukonseptien ideointia ja kuvausta. Lähdeaineistona haasteiden kartoittamisessa käytettiin projektissa toteutettua päiväkirjatutkimusta, matkustajahaastatteluita, työpajoja ja sidosryhmävuoropuheluita, itsehavainnointia sekä Tampereen yliopiston löydöksiä. Työpaketissa luotiin Estevapaa-projektissa tehtyä työtä hyödyntäen puitemalli liikkumispalvelujen käytön ongelmien ja haasteiden luokitteluun ja analysointiin sekä näiden pohjalta ratkaisukonseptien kehittämiseen.<br/><br/>Keskeisimmät tutkimuksessa löydetyt haasteet liittyivät ruuhka-aikojen ongelmiin, pysäkkialueen ja raitiovaunun turvallisuuteen, matkaketjun katkaiseviin esteettömyyspuutteisiin, esteettömyystiedon puutteisiin, poikkeustilanteiden hallintaan, digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen sekä palautteen antamisen kömpelyyteen.<br/><br/>Edellä mainittujen löydösten pohjalta vastattiin joukkoliikenteen käytön haasteisiin kuvaamalla noin 30 ratkaisukonseptia neljässä eri teemassa: Ruuhka-ajan joukkoliikenne, Turvallisuusratkaisut, Helppo ja älykäs palaute sekä Reittiopas 2.0. <br/><br/>Projektin tuloksia on hyödynnetty raitiovaunuympäristössä tehtävän kehitystyön suuntaamisessa, ja ne ovat toimineet osaltaan lähtöaineistona jo alkaneille SmartRail#3- ja DeMo-projekteille sekä suunnitteilla oleville Tampereen kestävää kaupunkiliikkumista ja Metaverse-visiota edistäville projekteille. <br/><br/>
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Teknologiska forskningscentralen VTT Ab
Pihlajamaa Olli
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Facklig
UKM:s publikationstyp
D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning
Publikationskanalens uppgifter
Journal
VTT Tutkimusraportti
Förläggare
VTT Technical Research Centre of Finland
Nummer
VTT-R-00393-24
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Licens för förläggarens version
Annan licens
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Byggnads- och samhällsteknik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja