undefined

Exploring Sex Differences in Numerosity Perception Using Dynamic Visual Stimuli: Insights into Cognitive Processing and STEM

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Julia Bend; Anssi Öörni

Abstrakt

<p>Numerosity perception, the innate ability to estimate the number of objects in a set without counting, plays a crucial role in cognitive science and has implications for addressing sex disparities in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) fields. Despite its significance, research on sex differences in numerosity perception, particularly in dynamic visual contexts, is still limited. This study aims to address this gap by investigating sex differences in numerosity perception using 3D dynamic stimuli in a dual-task experiment. We found a significant underestimation of numerosity among females, a phenomenon not previously reported in adults. This suggests sex-based variations in numerosity perception, likely linked to differences in spatial cognition. The study also reveals how increased attentional load can negatively affect numerosity estimation, especially in females. Despite the limitation of a small participant group, this pilot research establishes a framework for more extensive future studies to substantiate these findings and deepen our understanding of sex-specific cognitive processing in dynamic environments.</p>
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Åbo Akademi

Bend Julia Orcid -palvelun logo

Öörni Anssi

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

14

Nummer

4

Sidor

125–138

Publikationsforum

75219

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Övrig teknik och teknologi; Psykologi; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.3991/ijep.v14i4.45957

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja