How does action competence explain young people’s sustainability action?
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Oinonen, Iikka; Seppälä, Tuija; Paloniemi, Riikka
Abstrakt
How to support young people’s agency is a key question of sustainability education. Action competence for sustainability is suggested covering the essential components of youth’s readiness to act both individually and collectively, but empirical tests of these associations are scarce. Therefore, this study explores the relationship between action competence and sustainability action among young people. We conducted a national survey of 15 to 29-year-old youths (N = 940) in Finland. Results of structural equation modeling show that self-perceived action competence for sustainability predicts private sphere behavior, but not sustainability action. Further analysis on the components of action competence reveals that high perceived knowledge and low outcome expectations predict low engagement in sustainability action. Knowledge and outcome expectations also affect behavior indirectly via willingness to act. We argue that actions and behaviors have different antecedents, and that the ability to recognize outcome uncertainty affects how young people’s sustainability agency is manifested.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Journal/Serie
Förläggare
Volym
30
Nummer
4
Sidor
499-518
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
3
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Delvis öppen publikationskanal
Licens för förläggarens version
CC BY
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Pedagogik; Socialgeografi och ekonomisk geografi
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Förenade kungariket
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1080/13504622.2023.2241675
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja