undefined

Introduction: Approaches to Vulnerability in Times of Crisis

Publiceringsår

2023

Upphovspersoner

Mikaela Heikkilä; Maija Mustaniemi-Laakso

Abstrakt

<p>With a view to contributing to a more nuanced view on the use of the vulnerability rhetoric in times of crisis, the article addresses the relationship between the “crisification” and “vulnerabilization” of human rights protection. In so doing, it discusses the concepts of crisis and vulnerability, as well as the related human rights obligations incumbent on states. By contemplating upon some of the processes through which the rhetoric of vulnerability both opens doors to protection and closes them, the article deconstructs vulnerabilization as an active legal and societal process in addressing different situations seen as crises. In so doing, it challenges the on-face neutrality of the concept of vulnerability as a tool to target protection in exceptional times and calls for an approach to vulnerability in times of crisis that is more firmly anchored in the normative baseline of international human rights law.</p>
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Åbo Akademi

Mustaniemi-Laakso Maija Orcid -palvelun logo

Heikkilä Mikaela Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

24

Nummer

2

Sidor

151-170

Publikationsforum

57277

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Juridik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1007/s12142-023-00694-4

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja