undefined

Recycling - återanvändning av gammal asfalt

Publiceringsår

1983

Upphovspersoner

Lampinen, Anssi

Abstrakt

Recycling, återanvändning av gamla asfaltmassor, blev synnerligen aktuell år 1973 under oljekrisen. Återanvändning har utövats i Finland, så som också utomlands, redan tidigare, men den systematiska provdriften började egentligen år 1974. Av recycling-metoderna är i egentligt bruk tillverkningsmetoderna för s.k. recyclingmassa: asfaltkrosset fräses från vägen eller avlägsnas och krossas och av asfaltkrosset tillverkaas ny asfaltmassa i en satsblandare eller trumblandare vid ett asfaltverk. Mest används trumblandare. Gammal avläganad massa har också använts som sådan utan upphettning, dock sällan. Asfaltkross kan användas som sådant för tillverkning av ny asfaltmassa. Oftast tillförs dock nytt stenmaterial och ny bitumen. Vid satsblandningsmetoden kan man använda ca. 15 - 20 % asfaltkross, varvid det nya stenmaterialet upphettas mer än normalt och vid trumblandningsmetoden 70 - 100 %. Genom tillsats av bitumen erhåller asfaltmassan rätt bitumenhalt och då den bitumen som tillförs är mjukare, B 200, än den som vanligtvis används kan man höja på recyclingasfalt-massans bitumen penetration. I beläggningen sjunker ju bitumens penetration med åldern. Vanligtvis blir det fråga om en bitumen tillsats på ca 1,5 - 2 % medan tillsatsen av stenmaterial är ca 30 %. Vid försök som utförts i slitageprovbana samt på väg har beläggning tillverkad av recycling-massa uppvisat slitstyrka som står i klass med normal asfaltbeläggning. Lämpliga användningsobjekt för recycling-beläggningar är tex. bärlager gång- och cykelvägar samt vägar och gator med låg trafikmängd, men man har också tillsvidare erhållit positiva resultat av användning på livligt trafikerade gator. Lager av väg- och gatuöverbyggnader, som innehåller bituminösa bindemedel och som lämpar sig för recycling rivs i Finland för närvarande ca 20 000 - 22 000 ton årligen, om och mängden går att öka och torde öka i och med en systematisk insamling och lagring av gamla massor. Det skulle vara synnerligen viktigt att en sådan skulle fås till stånd speciellt inom väg- och vattenbyggnadsverket (VoV) men också inom kommunerna. Genom användning av recycling-massor kan för närvarande de årliga inbesbaringarna vad beträffar materialet röra sig mellan ca. 1 - 1,5 milj.mk, vari ingår de kostnadsinbesparingar som erhålles vid användning av bitumen, stenmaterial och filler. Recycling-massans pris har vanligtvis vid de arbeten som utförts utomlands och i Flnland varit ca 20 - 30 % lägre än normal asfaltmassas. Kostnaderna är i hög grad beroende av transportavstånd, krossning o.d. hanteringsbehov och den bitumen tillsats som krävs. Vid sidan av kostnadsbesparingar erhålls energibesparingar p.g.a. den bitumen, i medeltal 4,5 % som asfaltkrosset innehåller. För att recycling-metoden skall erhålla status av normal tillverkningsmetod för asfaltmassor skulle det vara nödvändigt att uppgöra normer för tillverkningsmetoder, kvalitetskrav, som bör ställas på massan och användningsobjekt.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Facklig

UKM:s publikationstyp

D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning

Publikationskanalens uppgifter

Journal/Serie

Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

Förläggare

VTT Technical Research Centre of Finland

Nummer

4

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Licens för förläggarens version

Annan licens

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object]

Språk

svenska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Nej