Digital Games
Publiceringsår
2022
Upphovspersoner
Karhulahti, Veli-Matti
Abstrakt
This entry summarizes the history and current use of "digital games" and related terminology, such as "computer games", "electronic games", and "videogames". Despite their etymological variety, a few pragmatic differences between these competing terms exist, which has recently led researchers and practitioners to increasingly apply (even more) general concepts such as "gaming" and "esports". A recommendation is not to interpret and use such terms literally, but to choose related terminology based on context and consistency.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
FackligUKM:s publikationstyp
D2 Artikel i ett yrkesinriktat samlingsverk (inkl. inledningsartikel som skrivits av redaktören)Publikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Moderpublikationens redaktörer
Grabarczyk, Paweł
Förläggare
Encyclopedia of Ludic Terms
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Helt öppen publikationskanal
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Medie- och kommunikationsvetenskap; Övriga samhällsvetenskaper; Sociologi
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Danmark
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja