undefined

Facilitating Collaborative Learning with Virtual Reality Simulations, Gaming and Pair Programming

Publiceringsår

2022

Upphovspersoner

Näykki, Piia; Fagerlund, Janne; Silvennoinen, Minna; Manu, Mari; Nousiainen,Tuula; Juntunen, Merja; Vesisenaho, Mikko

Abstrakt

The chapter presents socio-interactional functions that support collaborative learning through three case examples. The examples stem from our long line of empirical research in which we have explored the possibilities of using various types of emerging digital technologies for enhancing collaborative learning and interaction. We present case examples from technology-enhanced simulation-based learning environments, Vive/Minecraft applying XR/VR and pair programming in a creative media project design with Scratch, which are all regarded as powerful experiential learning contexts that can provide engaging opportunities for collaborative learning.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Näykki Piia Orcid -palvelun logo

Manu Mari Orcid -palvelun logo

Juntunen Merja Orcid -palvelun logo

Nousiainen Tuula Orcid -palvelun logo

Vesisenaho Mikko Orcid -palvelun logo

Fagerlund Janne Orcid -palvelun logo

Silvennoinen Minna Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A3 Del av bok eller annat samlingsverk

Publikationskanalens uppgifter

Moderpublikationens redaktörer

Ivanović, Mirjana; Klašnja-Milićević, Aleksandra; Jain, Lakhmi C.

Förläggare

Springer

Sidor

299-315

Publikationsforum

5952

Publikationsforumsnivå

2

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap; Pedagogik

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Schweiz

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1007/978-3-031-04662-9_14

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja