Facilitating Collaborative Learning with Virtual Reality Simulations, Gaming and Pair Programming
Publiceringsår
2022
Upphovspersoner
Näykki, Piia; Fagerlund, Janne; Silvennoinen, Minna; Manu, Mari; Nousiainen,Tuula; Juntunen, Merja; Vesisenaho, Mikko
Abstrakt
The chapter presents socio-interactional functions that support collaborative learning through three case examples. The examples stem from our long line of empirical research in which we have explored the possibilities of using various types of emerging digital technologies for enhancing collaborative learning and interaction. We present case examples from technology-enhanced simulation-based learning environments, Vive/Minecraft applying XR/VR and pair programming in a creative media project design with Scratch, which are all regarded as powerful experiential learning contexts that can provide engaging opportunities for collaborative learning.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Samlingsverk
Artikelstyp
Annan artikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A3 Del av bok eller annat samlingsverkPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
Moderpublikationens redaktörer
Ivanović, Mirjana; Klašnja-Milićević, Aleksandra; Jain, Lakhmi C.
Förläggare
Sidor
299-315
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
2
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Parallellsparad
Ja
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Data- och informationsvetenskap; Pedagogik
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Publiceringsland
Schweiz
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1007/978-3-031-04662-9_14
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja