Vähäsaasteinen nestekaasukäyttöinen linja-auto lähiliikenteessä: Seurantatutkimus
Publiceringsår
1993
Upphovspersoner
Nylund, Nils-Olof; Hietaniemi, Aulis; Riikonen, Arto
Abstrakt
Nestekaasukäyttöisen linja-auton seurantatutkimuksessa selvitettiin nestekaasu-auton soveltuvuutta lähiliikenteeseen, kerättiin tietoa auton käyttökustannuksista ja luotettavuudesta sekä seurattiin auton pakokaasupäästöjen kehittymistä. Auton alusta tilattiin itävaltalaiselta tehtaalta. Auton takaosaan sijoitetun ahtamattoman, lambdaohjatulla polttoainejärjestelmällä ja kolmitoimikatalysaattorilla varustetun 12-litraisen moottorin huipputeho on 177 kW. Alusta koritettiin Suomessa. Seurantajakso kesti huhtikuusta 1991 marraskuuhun 1992. Autolla ajettiin yhteensä 150 000 km ilman merkittäviä vaurioita tai vikoja. Auton käyttöä häiritsivät lähinnä sähkölaitteisiin liittyvät pikkuviat, ja myös pieniä mekaanisia vikoja esiintyi. Osittain viat johtuivat huollon kokemuksen puutteesta, osittain siitä, että alusta oli valmistajalle ensimmäinen takamoottorilla varustettu kaasuauto. Varsinainen kaasujärjestelmä toimi ilman merkittäviä häiriöitä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus koejakson aikana oli 77 l propaania/100 km. VTT teki viikoittaiset seurantamittaukset ja varsinaiset pakokaasumittaukset. Viikkomittauksissa ilmeni, että auton alkuperäisen katalysaattorin teho alkoi heiketä noin 80 000 km:n jälkeen. Alkuperäisellä katalysaattorilla ei saavutettu valmistajan ilmoittamaa päästötasoa. Kun autolla oli ajettu 125 000 km, alkuperäinen katalysaattori vaihdettiin Kemira Oy:n katalysaattoriin, joka mitattiin kahdesti, uutena ja 25 000 km ajettuna. Kemiran katalysaattori pienensi päästöjä merkittävästi, valmistajan ilmoittaman päästöarvot alittuivat selvästi ja auto täytti jopa pohjoismaisen maakaasubussiprojektin asettamat päästötavoitteet. Nestekaasuauto vastasi sille asetettuja odotuksia ja jopa ylitti ne. Sekä kuljettajat että matkustajat olivat tyytyväisiä hiljaiseen, värinättömään ja hajuttomaan autoon. Autossa ei esiintynyt vakavia vikoja tai vaurioita. Toisaalta lukuisat pikkuviat heikensivät auton luotettavuutta. Auton käyttäjä ei kuitenkaan näe esteitä nestekaasukäyttöisten autojen yleistymiselle.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Teknologiska forskningscentralen VTT Ab
Nylund Nils-Olof
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Facklig
UKM:s publikationstyp
D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning
Publikationskanalens uppgifter
Journal/Serie
VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Förläggare
VTT Technical Research Centre of Finland
Nummer
1456
ISSN
ISBN
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Licens för förläggarens version
Annan licens
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Nej