undefined

Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä

Publiceringsår

1995

Upphovspersoner

Maijanen, Satu

Abstrakt

Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellyttää suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sekä olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Työssä on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation määrittelyä varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitetään segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisessä ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna käyttäen. Segmenttien tärkeysjärjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskinäisiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelminä on käytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkittävä asiakasryhmä. Asiakastutkimuksen yhteistyökumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entistä syvällisempää tietoa.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Facklig

UKM:s publikationstyp

D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning

Publikationskanalens uppgifter

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Nej

Licens för förläggarens version

Annan licens

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Nej