Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä
Publiceringsår
1995
Upphovspersoner
Maijanen, Satu
Abstrakt
Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellyttää suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sekä olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Työssä on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation määrittelyä varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitetään segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisessä ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna käyttäen. Segmenttien tärkeysjärjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskinäisiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelminä on käytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkittävä asiakasryhmä. Asiakastutkimuksen yhteistyökumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entistä syvällisempää tietoa.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Publikationstyp
Publikationsform
Separat verk
Målgrupp
Facklig
UKM:s publikationstyp
D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning
Publikationskanalens uppgifter
Förläggare
Nummer
1632
ISSN
ISBN
Publikationsforum
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Nej
Licens för förläggarens version
Annan licens
Parallellsparad
Nej
Övriga uppgifter
Nyckelord
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Språk
finska
Internationell sampublikation
Nej
Sampublikation med ett företag
Nej
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Nej