undefined

Toiminnan muutos ja työssä oppiminen tietojärjestelmähankkeissa

Publiceringsår

2001

Upphovspersoner

Reijonen, Inka; Reiman, Teemu; Airola, Merja

Abstrakt

Tässä artikkelissa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa ja käytön aikaista kehittämistä pk-yrityskontekstissa lähestytään käyttäytymistieteellisestä näkökulmasta. Toiminnanohjausjärjestelmähanke nähdään organisaation oppimisprosessina, jossa painottuvat sosiaaliset muutosprosessit. Artikkeli rakentuu seuraavasti. Johdannossa esitetään lyhyt johdatus jälkiteollisen yhteiskunnan kehityssuuntiin, pohjustus toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) yhä kasvavasta merkityksestä yrityksille sekä järjestelmähankkeisiin liittyvästä problematiikasta tarkastelun kohteena olevalla pk-sektorilla. Kohdassa 2 tarkastellaan kolmen organisatorisen oppimisen näkökulman kautta dynaamisen liiketoimintaympäristön aikaansaamia muutospaineita ja toisaalta uusia mahdollisuuksia työtoiminnan kehittämiseksi ja työssä oppimisen edistämiseksi. Kohdassa 2.4 esitetään ko. näkökulmien herättämiä ajatuksia ja kritiikkiä. Kohdassa 3 kuvaillaan tietojärjestelmähankkeisiin liittyvää problematiikkaa organisatorisen oppimisen näkökulmista. Lisäksi esitetään joitain pk-yrityksille soveltuvia kehitysideoita, menettelyjä ja työkaluja, joiden avulla tavoitettaisiin entistä paremmin yksilön ja ryhmän näkökulmat tietojärjestelmähankkeissa.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Samlingsverk

Artikelstyp

Annan artikel

Målgrupp

Facklig

UKM:s publikationstyp

D2 Artikel i ett yrkesinriktat samlingsverk (inkl. inledningsartikel som skrivits av redaktören)

Publikationskanalens uppgifter

Journal

VTT Julkaisuja - Publikationer

Förläggare

VTT Technical Research Centre of Finland

Nummer

854

Sidor

65 - 97

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ingen information

Licens för förläggarens version

Annan licens

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Nej