undefined

Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

Publiceringsår

2007

Upphovspersoner

Kangas, Petteri; Toivonen, Santtu; Bäck, Asta

Abstrakt

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia vaan hyvän idean ympärille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mitään. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen. Tällä hetkellä käytössä on mainonnan lisäksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin neljä suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttöönotto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä näiden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa määritellään myös olennaisia käsitteitä sosiaalisen median ympäriltä ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä: aktiivisuus, identiteetti, tekijän-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmiöt. Nämä ilmiöt on syytä pitää mielessä suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Teknologiska forskningscentralen VTT Ab

Bäck Asta

Kangas Petteri Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Separat verk

Målgrupp

Facklig

UKM:s publikationstyp

D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller -utredning

Publikationskanalens uppgifter

Journal/Serie

VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

Förläggare

VTT Technical Research Centre of Finland

Nummer

2369

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Licens för förläggarens version

Annan licens

Parallellsparad

Nej

Övriga uppgifter

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Språk

finska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Nej